Každý den zahlédneme několik desítek reklam, aniž bychom si to nějak více uvědomovali. Ať už se jedná o jakékoliv typy reklam. Není to zas tak dávno, co jsme se setkávali převážně jen s jejich off-line formou, že? S neuvěřitelným rozmachem internetu a sociálních sítí přicházíme stále více do kontaktu on-line podobou reklamy. To, že Facebook a Instagram neslouží pouze k dopisování si s přáteli, ví jistě každý, kdo je trochu součástí digitálního světa. Jak se dá využít reklama na sociálních sítích?

Aktivní profil na sociálních sítích je základ

Než se vrhnete do placené reklamy na sociálních sítích, je třeba si uvědomit, že váš profil musí být již nějakou dobu aktivní. Prázdná stránka bez organických příspěvků by jistě pro vaše potenciální klienty zajímavá nebyla.

Pravidelně přidávejte zajímavý a relevantní obsah, který vaše současné i potenciální zákazníky osloví! Zajímejte se o to, co vaše sledující zajímá a které věci jim ve vaší firmě nejvíce chybí. Jedině aktivita a proklientský přístup vám mohou pomoci ke splnění marketingového cíle.

„Informujte o nových službách a produktech, organizujte soutěže, vkládejte fotografie z prostředí vaší firmy, uspořádejte živé vysílání a vytvářejte placené reklamy. Připravte si plán, kdy budete jednotlivé příspěvky publikovat.”

Placená reklama na sociálních sítích

On-line marketing vám nabízí spoustu možností, jak propagovat svoji firmu prostřednictvím internetu. Může jít například o PPC reklamy ve vyhledávačích a obsahové síti či třeba e-mailing. Sociální sítě jsou poměrně novou možností, jak získávat nové zákazníky ke koupi vašeho produktu či služby. Je důležité vybrat si k propagaci takové sociální sítě, kde se vaši stávající a potenciální zákazníci nejvíce pohybují.

Než se pustíte do nastavování svých reklamních kampaní, je důležité si stanovit cíl. Tedy čeho chcete touto reklamou dosáhnout? Po stanovení marketingového cíle byste si měli odpovědět na následující otázky:

  • Jaký máme rozpočet (budget) na reklamu?
  • Na jakých sociálních sítích se pohybuje naše cílová skupina nejvíce?
  • Jak se odlišíme od konkurence?
  • Jakou komunikaci (tone of voice) skrze reklamy zvolíme?
  • Jakými nástroji budeme měřit výsledky?
Měření výsledků on-line kampaní.

Data, která jste získali pomocí měření v analytických nástrojích, vám pomohou při sestavování další reklamní kampaně. Zdroj: Pixabay.com

Na základě těchto odpovědí vyberte vhodnou sociální síť a nastavte cílení reklamy. Nikdy nezapomínejte na to, že vaše reklamy musejí vypadat reprezentativně na všech zařízeních – musí mít responzivní design. Každá placená kampaň na sociálních sítích by měla vést ke konverzi – splnění cíle reklamy. Jaké mohou být jednotlivé konverze?

  • Nákup produktu/služby,
  • Přihlášení k odběru newsletterů,
  • Příspěvek nebo dar vaší organizaci,
  • Rezervace termínu,
  • Zobrazení konkrétního obsahu,
  • Získávání povědomí o značce.

Proč začít používat placenou reklamu na sociálních sítích?

Cílení — nástroje používané k tvorbě reklam jako například Business Manager pro Facebook a Instagram, umožňují skvělé zaměření na cílovou skupinu. Není dobré reklamu „ukazovat“ všem uživatelům. Nezapomínejte, že platíte za každé zobrazení či proklik vaší reklamy, proto mrhat vaše prostředky u uživatelů, kteří s vámi nijak nesympatizují, by vedlo ke ztrátě. Čím užší bude cílová skupina, na kterou reklamu směřujete, tím bude vaše kampaň účinnější a ziskovější. Sociální sítě pomocí pixelu sledují vaše chování, jaký obsah sledujete, na jaké odkazy klikáte a podle toho na vás cílí reklamy.

Rychlá zpětná vazba — hned po zveřejnění reklamy uvidíte, jak na ni uživatelé sociálních sítí reagují. Zjistíte to nejenom z diskusí a počtu like u vaší placené reklamní kampaně, ale také s pomocí analytických nástrojů.

Sdílení — pokud vaše reklama upoutá pozornost, mohou ji vaši příznivci sdílet na jejich profilu a zobrazovat ji tak širšímu publiku. Díky sdílení reklam od svých fanoušků budete mít více návštěvníků vašeho webu s čímž souvisí možnost vyššího počtu kupujících — tedy splnění požadovaného cíle reklamy. Zároveň se sdílením obsahu vaší firmy stoupá povědomí o značce!

Získávání povědomí o značce.

Pomocí reklam na sociálních sítích zvyšujete povědomí o své firmě! Zdroj: Pexels.com

Snadná měřitelnost — určitě nezapomínejte sledovat úspěšnost vašich propagovaných reklamních příspěvků. Jedině tak zjistíte, zda jste splnili cíl, který jste si stanovili. Nejznámější nástroj na správu kampaní pro Facebook a Instagram je Business Manager, který je zdarma. Dobré je využívat i nástroje pro webovou analytiku, například Google Analytics.

Cena — ve srovnání s off-line reklamou vás on-line reklamní kampaně přijdou mnohem levněji. Platíte za zobrazení nebo kliknutí na reklamu – podle typu sociální sítě. Samozřejmě záleží, jaké máte na konkrétní kampaň nároky a od toho se také odvíjí cena. Off-line reklama má nevýhodu v tom, že se zobrazuje i lidem, kteří o ni nijak nestojí. Kdežto on-line reklama cílí na osoby podle vašeho konkrétního nastavení a tím šetří váš rozpočet.

Jednoduchost a rychlost — nastavení on-line reklamní kampaně je pro vás určitě jednodušší a rychlejší než vytvořit leták. Pro zhotovení propagovaného příspěvku na Facebooku nepotřebujete tým lidí, stačí vám jeden odborník na marketing, což vám šetří čas na organizaci.

Návratnost — návratnost je extrémně důležitá při on-line kampaních. Každá úspěšná kampaň musí mít spočítáno, kolik jí může stát jeden lead či prodej produktu. Pokud chcete dlouhodobě vydělávat na internetu, tak je neustálé počítání návratnosti nezbytné.

Používané sociální sítě pro placenou reklamu

Facebook — Facebook je nejpoužívanější sociální síť ve světě a zároveň nejvyužívanější platformou pro on-line reklamy. Umožňuje vám pomocí správce reklam konkrétní cílení. Facebook je nejoblíbenější platforma pro šíření povědomí o značce. Reklama na Facebooku je velmi podobná organickým příspěvkům, a to jí pomáhá k její ziskovosti.

Instagram — Instagram je sítí, která se specializuje především na sdílení grafického obsahu. Je druhým nejpoužívanějším kanálem pro on-line reklamy. Tyto reklamní příspěvky mnohem více dbají na vizuální stránku. Na Instagramu jsou velmi oblíbené reklamy ve stories, ale můžete je propagovat i ve feedu. Instagram je specifický hlavně v tom, že jej uživatelé používají nejvíce na mobilních zařízeních. Proto nezapomeňte reklamy optimalizovat, aby byly reprezentativní ve všech zařízeních.

YouTube — mohla by vaše video reklama pomoci při splňování vašeho marketingového cíle? Máte například hračkářství? Umístěte tedy video o tom, jak se daná věc používá a přilákejte tímto krokem potenciální zákazníky na váš web! Také můžete umístit svoji reklamu do videí jiných uživatelů YouTube.

Twitter — reklama na Twitteru nepatří mezi nejpoužívanější, ale je specifická pro konkrétní předmět podnikání. Je oblíbený zejména mezi politiky a redaktory. Co je předmětem reklamy na Twitteru? Jsou to především propagované tweety, které se budou zobrazovat těm uživatelům, jejichž zájmy jsou relevantní k vašemu předmětu podnikání. Další možností je propagace svého účtu, událostí a nabídek.

Linkedin — Linkedin je profesní sociální síť. Reklama na této platformě je o něco dražší než na jiných sociálních sítí. Výhodou reklamy na Linkedin je možnost přesného zacílení podle profesního oboru. Můžete ji využít například pokud prodáváte své výrobky či služby jiným podnikatelským subjektům.

Najděte si zákazníky přes sociální síť Linkedin.

Najděte si zákazníky přes sociální síť Linkedin! Zdroj: Pixabay.com

Business Manager

Je nejznámějším nástrojem na správu reklamních kampaní pro Facebook a Instagram. Tento systém vám umožní nastavit vaše reklamy tak, aby cílily na konkrétní uživatele sociálních sítí. Pomocí něj budete moci vyhodnocovat úspěšnost vašich reklam.

Prvními kroky, které musíte učinit, než přejdete k vytvoření první kampaně, jsou následující: propojení platební karty s vaším účtem, vyplnění fakturačních údajů a nastavení Facebook pixelu.

Facebook pixel je unikátní kód, který si umístíte do kódu vašich webových stránek, se kterými je reklama spojená. Pomocí něj budete moci dostávat data o provedených konverzích. Pokud máte web založený například na WordPressu či Shoptetu, bude aplikace kódu jednoduchá. Stačí když pixel zkopírujete do příslušného pole v administraci vašeho webu. Nemáte web vytvořený na žádné z takových platforem, ale pouze pomocí kódů? Nevadí, můžete požádat o přidání osobu, která vám webové stránky vytvořila.

„Nainstalování Facebook pixelu je velmi důležité i pro remarketing. S pomocí pixelu můžete cílit na osoby, které váš web již navštívily, ale neuskutečnily nákup.”

Placené reklamy na sociálních sítích jsou stále více nezbytnou součástí podnikání. Pokud nemáte ve firmě specialistu na on-line marketing, můžete tuto činnost svěřit i reklamním agenturám. Nikdy nezapomínejte jasně definovat cíl vaší reklamy, určit cílovou skupinu a efektivně měřit výsledky!

Přečtěte si také článek, jak vydělat na prodeji fotek.