Musíte splnit mnoho úkolů, ať již těch studijních anebo pracovních, ale raději budete obdělávat zahrádku anebo musíte uklidit celý byt zrovna teď? Pak možná právě i Vás trápí prokrastinace. Co přesně  prokrastinace je a jak si od ní pomoci Vám povíme v našem článku.

Co je prokrastinace

Původ slova či pojmu prokrastinace pochází z latinského procrastinare, které je složeno z pro- (pro, na), crastinus (zítřejší), a to je odvozeno od slova cras (zítra). Celé slovo si pro sebe upravila angličtina – procrastination. Prokrastinace je chorobné odkládání povinností a úkolů na pozdější dobu. Nepleťte si ji však s leností. Pokud je člověk pouze líný, leží, nedělá vůbec nic a naprosto je s tímto stavem spokojen.

Pokud však trpíte prokrastinací, odkládáte důležité (pracovní, studijní) úkoly na pozdější čas, a raději se věnujete něčemu, co Vám v danou chvíli přijde důležité – například uklidit celý byt. Později se kvůli tomuto cítíte vinni. Pocit viny může vyústit ve stres, psychickou krizi až ztrátu produktivity.

Dle Petra Ludwiga, autora knihy Konec prokrastinace: Jak přestat odkládat a žít naplno, prokrastinaci podléhají nejčastěji kreativní a inteligentní lidé. Ti, si dokážou navymýšlet mnohé výmluvy, které před nimi samotnými obstojí, a je tak pro ně jednodušší tyto úkoly a povinnosti odkládat.

Další hojně používanou výmluvou lidí, kteří často prokrastinují je to, že jsou nejvíce produktivní, pokud jim před očima bliká deadline. Podle posledních vědeckých studií je tomu právě naopak. Pokud pracujete v nejzazším možném termínu, stres Vám rozhodně nepomůže a může to vést i k neefektivitě. Právě tímto odkládáním ve Vás mohou vznikat výčitky a pocity viny.

Velmi oblíbenou záminkou pro prokrastinující může být i to, že se podívají na díl svého oblíbeného seriálu a pak se jim bude lépe pracovat. Opět to není pravda. Pokud byste doopravdy odpočívaly, měli byste více energie na plnění následného úkolu. V případě prokrastinace energii ztrácíte.

Prokrastinace

Mnoho lidí prokrastinuje na sociálních sítích. Existují aplikace, které mohou notifikace z telefonu na požadovaný čas utlumit. | Zdroj: www.pixabay.com

Jak bojovat s prokrastinací?

Přinášíme Vám několik tipů a rad, jak se lépe poprat s prokrastinací a vyhrát nad ní.

Jaký je důvod Vaší prokrastinace?

Jedním z bodů, jak se poprat s vlastní prokrastinací může být zjištění, proč vlastně prokrastinujete. Pro někoho to může být důležité zjištění, pro někoho méně. My jsme jej zařadili mezi první rady pro Vás. Můžete si položit otázky typu:

  • Bojím se něčeho?
  • Mám toho moc a nevím kde začít?
  • Proč se vyhýbám danému úkolu?

Stanovte si menší cíle

Na každý den si stanovte cíle. Ne takové, jaké byste si přáli splnit, ale opravdu reálné. Mohou být i menšího rozsahu. Důležité je, abyste je byli schopni plnit. Ideálně plánujte vždy večer předem. Pokud se Vám podaří každý den plnit tyto malé cíle, stane se z toho pro Vás návyk a ještě budete naplněni dobrým pocitem.

Metoda pěti minut

Jedná se o metodu, kdy se budete pět minut věnovat jednomu danému úkolu. Tato metoda využívá fenomén efekt Zeigarnikové, který hovoří o tom, že lidský mozek uchová v paměti nedokončené úkoly déle, než ty, které jsou již dokončené a mozek je tím pádem ze sebe rychleji vymaže. Proto pokud se budete věnovat úkolu byť i jen pět minut, donutíte Váš mozek, aby na daný nedokončený úkol nezapomínal.

Odměňte se za splněný úkol

Pro někoho může být motivací i to, že se po splnění určitého úkolu odmění. Pokud to platí i pro Vás, pak si naplánujte pravidelné anebo jednorázové odměňování. Může to být ve formě dobrého filmu, sklenky vína, anebo kurz kreativního psaní. Zkrátka by to mělo být něco, co pro sebe považujete za odměnu, aby Vás to dostatečně motivovalo ke splnění úkolu.

Vytvořte si pracovní rituály

Zkuste si sesumírovat, jaké prostředí a zvyky Vám pomáhají při plnění úkolů. Je to tiché a klidné prostředí ať již u Vás doma, anebo někde v zapadlé kavárně (kavárna není v nynější době vhodná, ale po rozvolnění opatření může být)? Nebo Vám pomáhá okolní ruch a šum z ulic? Anebo máte oblíbenou relaxační a motivační hudbu (kterou mimo jiné naleznete i na různých kanálech na internetu)? Najděte si ty své ideální pracovní rituály, a zařaďte je vždy, když před sebou budete mít úkol, který stále odkládáte.

Nezapomínejte na odpočinek

I když na Vás čeká velké množství úkolů, které musíte splnit, nikdy byste neměli zapomínat na odpočinek. Odpočinek je důležitou součástí našich životů. Je důležitý abychom si nejen fyzicky, ale také psychicky odpočinuli. Někteří odborníci dokonce říkají, že plnění úkolu byste měli věnovat 20 minut a poté si odpočinout. Další výzkumy prokázaly i to, že lidé, kteří neotálejí a neodkládají plnění svých úkolů, mají větší pravděpodobnost překonání prokrastinace.

Aplikace, které Vám pomohou omezit prokrastinaci

V dnešní moderní době je především mobilní telefon nástrojem naší prokrastinace. Existují ale také aplikace, které nám mohou s naší prokrastinací pomoci. Tady je několik z nich:

  • AppBlock – aplikace, u které zadáte časový limit, po jehož dobu se budete nerušeně věnovat své práci. Tato aplikace blokuje jakékoliv notifikace ve Vašem telefonu. V této aplikaci si můžete nastavit nejen časový limit, ale také u jakých apliakcí mají být notifikace blokovány.
  • Forest: Stay focused – aplikace, jejíž průběh je ovlivňován Vašimi prokrastinačními návyky. Jedná se o aplikaci, kterou když zapnete, spustíte jím růst stromu. Tento strom roste do doby, než začnete kontrolovat SMS, emaily či sociální sítě. Jakmile toto začnete dělat, strom umírá. Kdo by chtěl v dnešní době zabít strom, že?
  • Flowstate – opravdu zajímavý počin v boji s prokrastinací. Aplikace funguje tak, že bude-li uživatel neaktivní, aplikace sama začne mazat text, který byl předtím napsán. Přijít o část úkolu, který jste zpracovávali není úplně to, co byste chtěli, že?

Co Vám osobně nejvíce pomáhá v boji s prokrastinací? Podělte se se svými zkušenostmi do komentářů.

Published On: 2020 / Kategorie: Osobní rozvoj /

Dostávejte upozornění na nové články přímo do vašeho mailu.

maximálně 2x měsíčně

Odesláním souhlasíte se zásadami osobních údajů.