Ve chvíli, kdy se pustíte do podnikání, propagace své firmy, byznysu a chcete, aby vám vše fungovalo a hlavně vydělávalo, je nutné, abyste se také orientovali v marketingu. Ten vám totiž umožní prosperovat, plnit cíle a jít dopředu. Dnešní trh je různorodý a je velmi těžké se v něm nejen prosadit, ale i udržet. Proto je důležité vědět, jak vydělat. A k tomu vám poslouží reklama a vydání peněz ve prospěch zisku. Jak je známo peníze dělají peníze. Jedině když nějaké dáte do oběhu, můžete mnohé získat. A pokud chcete mít přehled o tom, zda a jak to funguje, musíte se naučit co to je PNO.
Co to je PNO
Je to velmi důležitá zkratka, kterou když zadáte do Google vyhledávače, vyskočí na vás i pneumotorax. Ten vás sice může postihnout, ale nám jde spíše o vysvětlení PNO v oblasti financí, online marketingu. Za těmito třemi písmeny se skrývá jednoduchá cifra. Jde v podstatě o podíl nákladů na zisk. Tedy kolik bylo potřeba peněz na reklamu, aby vydělala. Hodnota se pro lepší přehled udává v procentech.
Jednoduše řečeno. PNO vyjadřuje zisk z obratu, který nastal díky reklamě, kterou jste museli jako majitel sponzorovat. Takže pokud jste vydali 100 Kč za prokliky a bannery na internetu, vydělali jste tím 500 Kč navíc, je vaše PNO v tomto případě 20 %. Jak jsme k tomuto číslu došli a kde všude jej najdeme?

Kde je PNO zaznamenané
Je sice hezké vědět, že už víte, o čem je řeč. Ale ještě lepší by bylo znát, kde je jeho hodnota propsána a jak se nastavuje. Některé programy jej mají automaticky, jinde si tuto hodnotu musíte nastavit sami. A kdo vůbec potřebuje znát obrat v procentech? Jsou to hlavně e-shopy a jiné typy internetových obchodů a transakcí. Ty totiž umí peníze brát jako určitou hodnotu v konverzi.
Pokud byste hodnotu hledali, najdete ji ve Sklik od Seznamu, na Facebooku, Instagramu a dá se s ní pracovat i v Google Ads, i když tam je používaná její obrácená hodnota Roas (návratnost financí do reklam).
Jak na výpočet
Je na to docela jednoduchý výpočet. Vzorec PNO zní, že náklady podělíte ziskem a získáte hodnotu, která vám ukáže, zda jste v plusu, mínusu anebo kde můžete přidat a kde to již nemá smysl.

Výpočet vám ukáže, jak je vaše reklama úspěšná. Platí jednoduché pravidlo. Čím nižší hodnota, tím větší zisky do kapsy. Je tedy víc pochopitelné, že klienti a lidé pohybující se v tomto odvětví, chtějí číslo co nejmenší. Je nějaká šance, jak jej snížit a být i nadále úspěšní nebo na tom být dokonce lépe? Metody jsou.
Jak ponížit PNO
Než si ukážeme způsob, jak snížit náklady na reklamu, která vynáší zisky, je třeba si urovnat, jak vysoké hodnoty PNO jsou ještě v pořádku. Každý má rád věci pod kontrolou, někteří milují tabulky na všechno a velmi neradi neví, jak si stojí, jak na tom jsou. Jenže zrovna zde nejde přesně říci, že už je to přes hranici nebo že daná hodnota bude likvidační. Tu cílovou čáru má každý daný jinak. Nelze měřit malou začínající firmu na trhu a velký gigant, který má výrobky známé po celém světě. Ty náklady zkrátka budou jiné.
Přesný koeficient tedy není. Lze však i přes to říci, že je něco špatně? Jistě. Každý obchodník by měl vědět, kolik je schopen a ochoten investovat do reklamy a jaký minimální zisk by mu to mělo přinést. Je však taky potřeba říci, že ne vždy snížením PNO zvýšíte obrat.
- První možností je nastavit co nejnižší možnou marži na proklik. Díky tomu se bude odkaz stále zobrazovat, ale klesne ve vyhledávačích na nižší pozice a tím pádem vám to přinese menší příliv zákazníků. Tuto techniku si můžete dovolit jen v případě, že vás omezení nepostaví před bankrot.
- Dá se to však udělat i opačně. Dohodnete se, že cena za proklik bude vyšší, tudíž ve vyhledávačích získáte lepší umístění a z dlouhodobého hlediska vám to přinese víc platících klientů. Na jedné objednávce sice utratíte více, ale ve výsledku bude váš zisk z v celém počtu zakázek mnohem vyšší, protože jich bude víc než doposud.
Z praxe se ukazuje, že PNO do 50 % je v pořádku a ziskové.