Máte e-shop a přemýšlíte, jak své podnikání ještě vylepšit a udělat ziskovějším? Zvažujete, do jaké on-line reklamy investovat peníze? Možná, že právě e-mail marketing bude pro vás tou správnou volbou. Co je to e-mail marketing a jaké výhody v sobě skrývá?
E-mail marketing
E-mail marketing je jednou z možností, jak můžete podpořit vaše podnikání. Lze jej kombinovat i s dalšími on-line propagacemi. Například s placenou reklamou na sociálních sítích či ve vyhledávačích. Zjednodušeně spočívá ve sbírání kontaktů, které vám e-mailingový nástroj ukládá do databáze. Na tyto shromážděné elektronické adresy, můžete následně zasílat svá komerční či nekomerční sdělení.
Ne všichni lidé z těchto reklamních e-mailů budou nadšení. Proto se snažte cílit jen na ty, kteří o vaše zprávy skutečně stojí. Pokud se sami nezaregistrují či nezatrhnou souhlas se zasíláním newsletterů, měli byste to respektovat. Samozřejmostí je také dát možnost uživatelům, aby se z newsletteru odhlásili. Časté hromadné emaily se týkají nejvíce konkurenčních oborů na internetu jako je cestování, pojištění či srovnání úvěrů.
Nástrojů, kterými můžete provádět e-mailový marketing, je mnoho. Mnozí si proto mohou ze začátku lámat hlavu nad tím, jaký software je pro ně vlastně nejlepší. V ČR patří mezi nejpoužívanější například SmartEmailing, Ecomail či MailChimp.
Při výběru e-mailingového nástroje zvažujte tyto otázky:
- Čeho chcete e-mailovými kampaněmi dosáhnout?
- Jaký na to máte rozpočet?
- Jaké funkce by měl váš nástroj splňovat?
- Kolik kontaktů byste chtěli zpracovávat?
Jak na sběr e-mailingových kontaktů?
S prázdnou e-mailovou databází těžko něco vymyslíte. Nejdříve je samozřejmě nutné nějaké kontakty získat. Jak na to? Nejčastější způsob, jakým získáte e-mailovou adresu, je ten, že u vás zákazník nakoupí.
Druhá nejčastější možnost, jak sbírat kontakty, je prostřednictvím Pop-up oken. Znáte to, přijdete na webovou stránku a po pár vteřinách na vás vyskočí okno, které nabádá na registraci k odběru novinek a zároveň nabízí slevu 100 Kč na první nákup. Nezapomínejte tedy formuláře vytvářet tak, aby maximálně zaujaly návštěvníky webu. Vždy do oken stručně sepište, jaké výhody za poskytnutí e-mailu odběratel získá.
Nezapomeňte propojit webové stránky s e-mailingovým nástrojem, abyste mohli efektivně cílit na návštěvníky dle jejich chování na vašem webu.
Proč začít využívat e-mail marketing?
Všichni mají email – ano, e-mail máme téměř všichni, bez něj bychom ani nemohli nakupovat v e-shopech. Většina lidí kontroluje svoji elektronickou poštu několikrát za den. To vám dává mnohem větší šanci v to, že si lidé vašeho e-mailu všimnou a vykonají požadovanou konverzi. Konverzní poměr a poměr otevřených emailů patří k nejdůležitějším faktorům.
Měřitelnost – jednotlivé výsledky e-mailových kampaní, můžete pohodlně změřit v používaném e-mailingovém nástroji. Zjistíte například, kolik adresátů newsletter otevřelo a kolik jich kliklo na příslušný odkaz. Můžete také nástroj propojit s jinými analytickými aplikacemi.

Na základě naměřených výsledků v e-mailingovém nástroji, můžete zlepšovat vaše newslettery! Zdroj: Pixabay.com
Návratnost – investice vložené do e-mailingového nástroje se vám mnohokrát vrátí. Jeho výhodou je, že nemusíte neustále draze získávat kontakty, ale můžete opakovaně prodávat produkty či služby stávajícím zákazníkům. Nevěšte hlavu, když při první příležitosti lidé nenakoupí, je to naprosto běžné. Nabídněte lidem těchto příležitostí k nákupu více!
Budování vztahu se zákazníky – prostřednictvím e-mailů udržujete kontakt se svými stávajícími či potenciálními zákazníky. Nemusíte je informovat pouze o nových produktech v e-shopu. Můžete jim zaslat sdělení o právě publikovaném článku na blogu či sdílet video z firemní akce. Získáváte si tím hlavně důvěru u zákazníků a zvyšujete povědomí o značce. Lidé si tak na vás snadno vzpomenou a častěji provedou nákup.
Segmentace – určitě není vhodné zasílat newsletter do schránek každému z vaší databáze. Připravujte originální e-maily, které budou zákazníkům šité na míru. Rozdělte si tedy seznam kontaktů do několika skupin dle zaměření firmy. Zákazníky můžete segmentovat dle pohlaví, věku, bydliště, minulých nákupů v e-shopu či na základě výše částky, kterou u vás naposledy utratili.
Přesné cílení – díky segmentaci přijdou e-maily těm správným lidem a vy tak získáte mnohem vyšší šanci na to, že rozesílané newslettery nebudou lidmi přehlížené, ale aktivně využívány k přesnému cíli.
Metody testování – občas se nemůžete rozhodnout, který newsletter vám přinese větší úspěch. Ať už se rozhodujete mezi dvěma předměty e-mailu či více šablonami. Nejvyužívanější technikou testování v e-mail marketingu je A/B metoda. A/B testování spočívá v tom, že připravíte 2 varianty určitého e-mailového sdělení a zašlete dvěma či více skupinám adresátů. Následně můžete měřit, jaká varianta vzbudila větší úspěch a tu rozesílat i nadále.
Remarketing – remarketingové e-maily můžete používat například v situaci, kdy návštěvníci vašich stránek přidali produkty do košíku, ale nedokončili nákup. V takovém případě se můžete díky elektronickým zprávám dotazovat, zda nenastal nějaký problém a nepotřebují pomoci s dokončením nákupu.
Nízké náklady – ve většině nástrojů se cena odvíjí od počtu kontaktů v databázi a jednotlivých služeb, které chcete využít. E-mail marketing je nejlevnější variantou pro on-line reklamy.
Jednoduchost – nacvičíte si pár e-mailů a po chvíli vám to půjde od ruky. Nástroje vám nabízí mnoho šablon, které můžete použít do svých reklamních kampaní. Vy už jen vložíte originální text a grafiku.
Čas – určitá e-mailová sdělení si můžete předem připravit. Ať už půjde o poděkování za registraci k odběru novinek či informování o přijetí objednávky. To vám ušetří spoustu práce a vy se můžete věnovat přípravě nového newsletteru, který bude propagovat nový firemní produkt.
Snažte se zabránit tomu, aby vaše e-maily zapadávaly do spamové složky
- Čistěte svoji databázi od neaktivních kontaktů.
- Použijte spamový kontrolní nástroj.
- Založte si e-mail na své doméně xxx@vasweb.cz, abyste mohli nastavit DNS záznamy pro lepší doručitelnost.
V každém zaslaném newsletteru uvádějte odkaz na odhlášení z odběru komerčních e-mailů.

Nezapomínejte, že složka „hromadné“ se neřadí mezi spamové. Zdroj: Pixabay.com
Na které věci si dát pozor při tvorbě reklamních kampaní?
- Nepřehánějte to s emotikony v předmětu.
- Vyhýbejte se přílišnému množství textu.
- E-mail s chybami nebude budit důvěru.
- Prokliky – zkontrolujte si, zda odkaz vede skutečně tam, kam má.
- Nastavte si jméno odesílatele a pohlídejte si jeho délku.
- Dejte pozor, aby se e-maily dobře zobrazovaly na všech zařízeních.
Ze začátku bude chvíli trvat, než zjistíte, jaké e-maily povedou k vyšším konverzím. Nebojte se testovat jednotlivé druhy newsletterů a měřit výsledky, které si můžete zapisovat do Excelové tabulky. Usilujte o budování důvěry u svých zákazníků a jednotlivými e-maily se jim snažte pomoci. Nezapomínejte, že důvěra klientů je tou nejdůležitější položkou a díky ní se stane úspěšný i firemní e-mail marketing!