E-mailový marketing, neboli e-mail marketing by měl být pro vás jeden z hlavních komunikačních nástrojů. A to ať už jste menší živnostník, nebo větší firma. Pomocí e-mailového marketingu dokážete udržovat vztah se svými zákazníky a to bez dalších nákladů (když nepočítáme náklady na e-mailovou platformu typu SmartEmailing.cz, EcoMail.cz atd. ).
Jestliže jsou pro vás např. sociální sítě prostředím, kde se shromažďují vaši potencionální zákazníci – využijte toho. Sbírejte kontakty a budujte si e-mailovou databázi pro další komunikaci. E-mailový marketing pro vás bude ideálním způsobem pro budovaní vztahů a následný prodej. Prodej by totiž měl být jeden z hlavních cílů vašeho podnikání a zároveň postupně navyšovat povědomí o vaší značce (vždy samozřejmě záleží na odvětví businessu).
Pojďme se tedy společně podívat na 9 pravidel, které když budete dodržovat, zajistíte si vyšší konverzní poměr. Což v praxi znamená VÍCE PRODEJŮ.
1. Poznejte své publikum pro e-mailový marketing
Toto pravidlo je snad to nejdůležitější pro budování databáze. Svého potencionálního zákazníka musíte prvně poznat. Pokud tak neučiníte a nebudete vědět, koho oslovujete, skončíte u vytváření obecných a nevýrazných emailů. Vaše zprávy se mezi ostatními ztratí, zapadnou a vy tak ztratíte možnost kontaktovat vaše publikum a upoutat jejich pozornost. V horším případě se pak váš potencionální zákazník může stát i nespokojeným, tomu je třeba se vyvarovat. Častou reakcí nespokojeného člena vaší databáze je odhlášení z odběru, nahlášení spamu nebo v nejhorším šíření špatného jména vaší firmy.
Efektivnější emaily vytvoříte právě tak, když vaše publikum pořádně prozkoumáte, zjistíte o nich co nejvíce – o jejich zájmech, problémech, potřebách, preferencích, principech atd. Zamyslete se nad tím „co dělá člověka“ a zjistěte si o vašich budoucích kupujících co nejvíce. Vaše zprávy a emaily tak budou lépe zacílené a personalizované vašemu ideálnímu publiku.
2. V každém e-mailu uveďte pouze jednu jasnou a stručnou výzvu k akci
Je zapotřebí se držet pravidla k vyzývání v jednom emailu pouze k jedné akci (CTA – call to action). Pokud svého zákazníka nasměrujete dvěma různými směry v jednom emailu, ztrácí email smysl. Nemyslíme tím pouze jeden odkaz – myslíme tím zacílit pouze na jednu silnou výzvu k akci, kterou podpoříte hypertextovým odkazem nebo prvkem tlačítka (CTA). To může být například: „Zde se podívejte…“ nebo „Přečtěte si to zde…“ a nebo „Uplatněte nárok na slevu“.
3. Segmentujte databázi kontaktů
Pokud budete svůj emailový seznam segmentovat, vytvoříte si tak prostor pro personalizované zprávy, díky čemuž vytvoříte vyšší stupeň relevance a hodnoty pro uživatele. Dalším přínosem segmentace může být i zvýšení tzv. Open Rate, neboli míry otevření emailu (případně i Click Rate – míry prokliku). Potom, co poznáte své publikum a vytvoříte si jednotlivé segmenty (seznamy) podle např. zájmů kontaktů dosáhnete užší a relevantnější skupiny kontaktů. Své publikum můžete segmentovat podle čehokoliv – věku, pohlaví, bydliště atd.
4. E-mailový marketing musí zaujmout – vytvořte skutečně atraktivní předmět emailu
Předmět emailu se dá přirovnat k návnadě – pokud pro rybu není dostatečně zajímavá a přitažlivá, nikdy nepřipluje a nechytíte ji. Proto je pro vás velice důležité vymyslet skutečně atraktivní předmět emailu.
Měli byste používat působivá slova, vyvolat emoce a být jasní a konkrétní. Nebojte se být kreativní a myslete i mimo vaši bublinu. Zvýšení míry otevření emailu (OR) je jen jeden krok ke zvýšení konverzí. Jen pozor na Emoji (smajlíky) v předmětu emailu a dalších nevhodných symbolů jako třeba (!) atd. Tyto emaily často automaticky končí ve SPAMU.
5. Nabídněte něco ZDARMA, nebo výhodnou akci
Většina lidí slyší na produkt nebo službu ZDARMA skrze vaše emaily. Je to jeden z nejúčinnějších způsobů, jak si vybudovat vztahy a přilákat publikum pro následný prodej. Existuje mnoho způsobů jak toto pojmout. Většinou se jedná e-book, webinář, záznam webináře, který poskytnete ZDARMA. Jen je potřeba dobře rozmyslet, jak budete nabízet navazující produkt nebo službu, tak aby za ně byl ochotný zákazník zaplatit.
6. E-mailový marketing by měl brát ohled na psychologii člověka
Psychologie je velmi důležitá věda v nejen e-mailovém marketingu. Použití určitých triků ve vašem e-mail marketingu může výrazně zvýšit vaše konverzní poměry, jako například:
- psychologie barev
- podvědomé porozumění
- FOMO (strach z promeškání, že o něco přijdete)
- obrázky a videa, které vzbuzují intenzivní emoce
7. Buďte relevantní a struční
Držte se hesla – krátké, relevantní a výstižné. Komunikační koncepty a řešení, která jsou pojaty jednoduše a chytlavě znamená, že bude vaše zpráva u čtenářů rychleji a dostane se k nim snadněji. Nemá smysl posílat zdlouhavé a nepřehledné (málo strukturované) emaily. Lidé nemají čas se prokousávat souvislým textem. Buďte struční a výstižní!
8. Nabízejte exkluzivní nabídky a slevy
Používejte slevy, exkluzivní nabídky a exkluzivní obsah – je to skvělá odměna pro vaše zákazníky, kterou jim můžete skrze emailový marketing nabídnout. Jestliže se už vaši zákazníci přihlásili k odebírání vašich newsletterů a dali vám tak najevo, že o váš obsah a vaši firmu mají zájem, poskytněte jim nabídky a slevy jako další krok k tomu, abyste je zapojili a utvrdili v jejich nákupu. Tato marketingová kampaň funguje většinou skvěle.
9. Testujte, optimalizujte a škálujte
Testovat, testovat, testovat. Emailový marketing je velmi složitý marketingový nástroj (ostatně jako všechny ostatní) a nezahrnuje pouze jeden faktor. Proto je pro vás A/B testování nezbytné. Musíte zjistit, co zrovna na vaše zákazníky funguje nejlépe a co u nich nejvíce zvýší počet konverzí. A/B Testování vám pomůže určit, kde je ve vaší kampani problém a jak ji opravit, pokud nefunguje jak má. Jestliže zaznamenáte pozitivní výsledky, pak se zaměřte na škálování kampaně (tzv. navyšování).
V tomto článku jsme si v pár bodech vysvětlili, jak na zvýšení konverzí v emailovém marketingu, díky kterým si udržíte stálé zákazníky i oslovíte nové.