Moderní psaní textů láká stále více lidí. A není divu! Copywriting se těší čím dál tím větší oblibě. Co je copywriting a jak si vydělat psaním článků bude téma i tohoto příspěvku. Získejte více informací o psaní textů na zakázku, které s lehkostí převedete do praxe. Pokud vás náplň tohoto povolání zajímá a sami byste se rádi copywriterem stali, tak se začtěte do našeho článku!
Co je copywriting
Copywriting můžeme chápat jako psaní textů, které se ve většině případů zaměřují na texty reklamní. Jedná se o moderní psaní, kde copywriter oplývá znalostí tzv. eyes catching (pro oko chytlavých) článků. Copywriter se může realizovat v různých směrech. Jeden dává přednost textům reklamním, sloužícím k nalákání a následné koupi zákazníka. Jiný preferuje psaní článků nebo textaci a popis produktů na e-shopech. K rozmanité slovní zásobě pisálek přidává i technické znalosti jako je SEO analýza sloužící k optimalizaci prohlížeče, vyhledávání na základě klíčových slov, ovládání redakčního systému a jiné.
Jak na copywriting
Copywriting je tvůrčí profese, která by měla být za každou cenu originální. I přesto zde existují určitá pravidla, která by měl úspěšný copywriter dodržovat.
7 pravidel dobrého copywritera
- Zaměřte se na pozitiva – V praxi to znamená vyhnout se slovíčkům s předponou ne.
- Používejte činný rod – Činný rod vypadá pro oko čtenáře daleko přívětivěji než rod trpný.
- Vyhněte se dlouhým větám – Čím kratší a srozumitelnější věta, tím lépe. Zapomeňte na Hrabalovské dlouhé souvětí a zaměřte se na jednoduchost.
- Pochopte svou cílovou skupinu – Zjištění, po čem vaši klienti a zákazníci touží nebo co je naopak trápí. S trefně zacíleným se textem zákazník ztotožní.
- Mějte v malíčku gramatiku – Znalost vyjmenovaných slov je základ, bez kterého se úspěšný copywriter neobejde.
- Hrajte si s čísly – Numerologie umí upoutat čtenáře natolik, že jste mnohdy sami překvapení, jakou má sílu. Jedná se zejména o prvočísla nebo číslovky končící 9, které se využívají u cenotvorby.
- Pracujte se SEO analýzou – SEO analýza funguje na principu slovíčkaření, díky kterému váš text bude patřit mezi nejvyhledávanější na internetu.
Kde se copywriting používá
Copywriting v současnosti najdeme téměř všude, je totiž nedílnou součástí propagace. Billboardy, reklamy na sociálních sítí i letáčky. To je jen hrstka zmíněných prostředků. Jak už jistě tušíte, tak se vždy jedná o poutavý text, který musí zaujmout čtenáře hned na první dobrou. Pojďme si uvést konkrétní příklady z praxe:
- Teleshopping
- Blogy (osobní i firemní)
- E-shopy
- Reklamy na YouTube
- Reklamy a na Facebooku
- Reklamy na Instagramu
- Billboardy
- Reklamní letáčky
- A jiné
Nastartujte kariéru psaním článků na zakázku
Otázku, jak na copywriting, řeší každý začátečník tohoto moderního oboru. Zpočátku doporučuji obrátit se na znalce online marketingu, který vás do copywritingu zasvětí. Nabídka práce copywriterů je na trhu rok od roku rozšířenější. Brigáda v podobě psaní článků přibývá a je jen na vás, jaké zaměření vás láká okusit. Ne každý může psát o všem. Copywriter by se měl se psaním článků na zakázku ztotožnit, aby text na čtenáře působil co nejdůvěryhodněji. Ve finále je pouze na vás, jaký obor v rámci psaní článků si vyberete.

Nejjednodušší možný způsob, jak zjistit, jaká je nabídka práce copywriterů, je být členem skupin, kde se pisálci sdružují. Jako příklad můžu uvést webové stránky copywriting.cz nebo guestblogging.cz, které slouží pro rozepsání začínajících copywriterů. Volnonožci ocení portál navolnenoze.cz, kde si za příplatek nabírají krátkodobé projekty. Další možností jsou Facebookové skupiny Copywriteři a psavci, Copy Hrdinky anebo Holky z Marketingu.
Objevte výhody a nevýhody navázání spolupráce
Tak jako každé povolání, tak i copywriting skýtá obrovskou škálu pozitiv i negativ. Pojďme si společně oba tyto protipóly dát na misku vah. Jaké výhody a nevýhody představuje navázání spolupráce jako copywriter.
Výhody
- Máte originální a pestrou náplň práce, kde můžete naplno rozvinout svoji kreativitu.
- Ve většině případech si cenotvorbu související se psaním textu určujete sami.
- Psaní článků za peníze můžete uplatnit již na existující texty, které máte napsané z dřívějška.
- Vyděláváte si placenou reklamou, která může být součásti blogu, na který pravidelně články publikujete.
- Copywriting patří pod volnou živnost, tedy je jen na vás, jak si psaní článků naplánujete. Jak dlouho a odkud budete tvořit je pouze ve vaší režii.
Nevýhody
- Při krátkodobě nastavených projektech se jedná o nestabilní práci. To znamená, že se musíte neustále rozhlížet po nové spolupráci.
- Jako začátečník je třeba vlastnit značnou dávku trpělivosti. Ideální varianta je začít psát články brigádně, který se v budoucnu může překlenout do práci na plný úvazek.
- Úspěšný podnikatel neustále investuje čas i peníze do rozvoje. A to platí i copywritingu, který se vyvíjí.
Jak si vydělat psaním článků
Psát si do šuplíku zajímavé články je jedna věc, ale stát se úspěšným pisálkem je věc druhá. Proto, abyste si mohli vydělat psaním článků, nestačí jenom talent. Psát články za peníze může copywriter, který má znalosti z oblasti online marketingu. Jedná se o technické znalosti, lehce se prolínající s IT dovednostmi, které můžete načerpat například formou stáže. Zpočátku začnete psát články brigádně. Potom můžete nabírat více projektů naráz. A to až do té doby, až se z přivýdělku stane příjem, který vás dokáže uživit. Počáteční sazba u copywritingu je individuální. Pro psaní článků na brigádu se začíná u 50 Kč/NS. Pokročilejší pisálci si účtují 250 Kč/NS a více.
Pro koho je copywriting vhodný
Copywritring je hodně pestrobarevná činnost, kterou využívají jako formu výdělku maminky na mateřské dovolené nebo studenti. Díky tomu, že je časově flexibilní, je čím dál tím oblíbenější. V neposlední řadě ušetříte finance, které byste věnovali za dojíždění do místa pracoviště. Copywriting patří mezi formu volné živnosti, která rapidně stoupá. A důvod je prostý. Počáteční náklady spojené s rozjetím startupu jsou téměř nulové. Jediné, co k výkonu práce potřebujete, je počítač a dobré připojení k internetu. Nedílnou částí jsou vědomosti v oboru, ve kterém píšete. Ne každý copywriter může psát o všem. Všeobecně ženy dávají přednost vztahovým a seberozvojovým tématům. Muži naopak technice nebo politice.
Psaní článků pro web vám řekne, co je copywriting
Načerpat základy copywritingu vám zajistí psaní článků pro web. Textace internetových stránek je jedním z nejlepších nástrojů sloužících k rozepsání začátečníků. Kromě rozšíření slovní zásoby získáte do vínku SEO znalosti. Ty jsou „nepsanou podmínkou“ k tomu, aby s vámi klienti v budoucnu navázali spolupráci. Odměnou je získání nabídky práce jako copywriter. Práce copywritera se hodí pro zaměstnance, kteří si přejí psát články z domova.

Staňte se copywriterem internetového magazínu Ideální život.cz.
Teorie je věc jedna, praxe věc druhá. Jestliže se rozhodnete se psaním článků živit, je nezbytné se zpočátku obrnit značnou dávkou trpělivosti. Konkurence je v tomto oboru opravdu vysoká, proto doporučuji navázat dlouhodobou spolupráci – například formou stáže. Dřímající sen psaní článků za peníze se vám může splnit tak, že se stanete redaktorem a copywriterem internetového magazínu pro ženy, a to je Ideální život.cz.
Dlouhodobá spolupráce vás naučí, jak psát blog
I zpočátku trnitá cesta může přinést v budoucnu zasloužené ovoce. A to platí i v tomto případě. Získání zkušeností a informace o tom, co je copywriting v rámci dlouhodobé spolupráce, vás v budoucnu zavedou do bodu, kdy můžete začít psát blog se svými vlastními články a příspěvky. Založit si webové stránky můžete pomocí redakčního systému WordPress, který vám pomůže s editací a grafickým zpracováním textu. Načerpané znalosti využijete na psaní článků, které jsou vašemu srdci blízké. Z doplňkového příjmu může v budoucnu vzejít práce na plný úvazek. Psaní článků pro web spojíte s placenými reklamami a analýzou klíčových slov. Právě ta vám zajistí lepší navštěvovanost blogu a hojnost v podobě financí.

Tak už víte, co je copywriting? A zaujalo vás tohle kreativní povolání? Dejte nám to vědět!